Digitalisaatio ja robotit tulevat – Ovatko ihmistaitosi valmiit

Luin Helsingin Sanomista artikkelin robottien tulevaisuuden käyttömahdollisuuksista hoitoalalla. Jutussa muistutettiin siitä, että empatiaa tarvitaan edelleen hoitotyössä. Teknologia auttaa meitä joka päivä yhä enemmän ja samalla korostaa ihmistaitojen merkitystä.

Osallistuin erään yrityksen tuotekehitykseen, jossa suunniteltiin mobiiliaplikaatiota yrityksen talouden hallintaan. Monet asiat oli suunniteltu fiksusti automaattisiksi. Huomasin pohtivani riittäisikö minulle kaksi chat profiilia jotka vastaavat kyselyihini. Kyllä, jos saan tarvittaessa Pirkon tai Penan kiinni myös ihan perinteisellä puhelimella. Haluan kuulla äänen, että tiedän jonkun tuntemani oikeasti ymmärtävän asioistani. Minusta kyllä tuntuu vähän siltä, että tuotekehittäjä ei ymmärtänyt sitä.

Työtehtävien jakamiseen ja hallinnointiin on jo nyt käytössä järjestelmiä. Ihan todellinen kommentti eräältä käyttäjältä: “Meillä on tämä järjestelmä, johon esimies tai jopa toiselta osastolta oleva voivat syöttää minulle tehtäviä ja näen ne täällä ruudullani, kunnes kuittaan ne tehdyiksi. Mutta eihän tämä ole se tapa, miten ihmiselle kuuluu tehtäviä antaa.”

Väitän, että tulevaisuuden kilpailukyky mitataan sillä, miten paljon ihmistaito -pääomaa yrityksestä löytyy

Nyt jos koskaan on aika alkaa kehittää yrityksen ihmistaitoja. Niitä tarvitaan erityisesti myynnissä, johtamisessa ja esimiestyössä. Tulevaisuuden parhaat työnantajamielikuvat, työntekijäkokemukset ja sitoutuneisuus luodaan kehittämällä systemaattisesti avainhenkilöiden ihmistaitoja. Tämä pääoma tuottaa tulosta tuotannossa ja asiakastyössä.

Johtajana ja esimiehenä kehittyminen on jatkuva prosessi

Kyllä, kaikki taidot, myös ihmistaidot vaativat jatkuvaa treenaamista eikä siinä tule koskaan valmiiksi. Sen vuoksi blogin otsikkokin pitäisi muotoilla uudelleen. Ei kukaan lähde maratonille siten, että ajattelee muutama vuosi sitten käydyn juoksukoulun riittävän pohjaksi. Sen vuoksi johtajan vastuulla on sekä oman että muiden esimiestyötä tekevien ihmistaitojen kehittäminen. Välillä voi olla riittävää kierrättää self help -kirjallisuutta. Joskus tiimin kanssa yhdessä vietetty tiimipäivä vie asiaa eteenpäin. Tehokkaimmasta päästä työkaluja on henkilökohtainen valmennus.

Valmennuksessa treenataan ihmistaitoja kunkin henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Sen vuoksi se on erittäin kustannustehokas tapa saada tuloksia aikaan. Itsensä johtamista, tavoitelähtöistä etenemistä, vuorovaikutustaitoja, kaikkea tätä osaamista valmennuksessa kehitetään tekemällä. Käytännön tekeminen luo pysyviä muutoksia toimintatapoihin ja ajatusmalleihin. Valmennus on aina investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin parempana johtamisena, työtyytyväisyytenä ja sitä kautta yrityksen henkilökunnan parempana työkykynä. Työntekijöiden hyvä työkyky tuo tehokkuutta ja tulosta yritykselle.

Muotoilen otsikon uudelleen. Miten kehität työntekijöidesi ihmistaitoja? – Digitalisaatio ja robotit ovat täällä.

Vastaa